laddbox elbil

Hitta rätt laddbox till din elbil

Vill du installera en laddbox för att kunna ladda hemma? Här kan du se de populäraste laddboxarna i Sverige just nu. Om du behöver hjälp inför ditt köp rekommenderar vi att du läser vår kompletta guide.

Alternativ

Alternativ
  • Visa alla
  • Typ 2 (9)
  • 11kW (7)
  • 7.4kW (7)
  • 22kW (6)
  • 3.7kW (6)
  • 1.4kW (1)
  • Dubbla uttag (1)
  • Typ 1 (1)

Prisintervall

Prisintervall

Vad är en laddbox?

En laddbox är en enhet som sätts upp exempelvis på en stolpe eller vägg i anknytning till hemmet eller en parkering.

Laddboxen är framtage för att ladda laddningsbara fordon, det vill säga elbilar eller laddhybrider. Laddboxen gör laddningen både säkrare men också snabbare jämfört med om du hade laddat via ett traditionellt vägguttag.

Att ladda sin elbil hemma via ett vanligt vägguttag är inte rekommenderat då det kan orsaka överhettning eller i värsta fall brand.


Viktiga termer att känna till

När du ska köpa laddbox finns det en del termer som är viktiga att känna till, så att du köper rätt enhet som passar både din fastighets huvudsäkring och elbilen som ska laddas.

Laddkabel typ 1

Den första laddkabeln som lanserades i USA benämns som laddkabel typ 1 och är den första versionen utav kabel som användes utav framförallt Asiatiska billtillverkare.

Denna kabel var till en början den som användes utav alla elbilar, tills EU bestämde att typ 2 istället skulle vara standardiserad. Detta innebär att nu för tiden använder de allra flesta nya elbilar laddkabel typ 2. Denna laddkabel är en 1-fas kontakt som klarar upp till 32A.

Laddkabel typ 2

Laddkabel typ 2 är den allra vanligaste kontakten till elbilar idag och är din bil tillverkad de senaste åren har du med största sannolikhet en typ 2-kontakt. 

De allra flesta elbilsladdare på den Svenska marknaden är med laddkabel typ 2.

Exempel på tillverkare som har typ 2 som standard är Tesla, BMW, Porsche, Volvo och Audi. Denna kabel kan ladda både på 1-fas och 3-fas upp till 63A.

kiloWatt (kW)

När man pratar om kW så syftar man på vilken effekt som din elbilsladdare kan uppnå. Effekten som du kan installera i ditt hus avgörs av din huvudsäkring. Ju starkare effekt, desto snabbare laddas din elbil.

De allra flesta villor i Sverige har en huvudsäkring på antingen 20A eller 25A, vilket räcker för att installera en laddbox med en toppeffekt på 3.7 kW. 

En laddbox på 3.7kW behöver i själva verket endast 16A, men det krävs att man har plats över för att kunna ge ström till övrig elektronik i huset samtidigt som bilen laddas.

Ampere (A)

Ampere syftar på huvudsäkringen i ditt hus, vilket avgör vilken effekt du kan uppnå när du laddar din bil.

Det allra vanligaste är att man har 20A eller 25A, men det finns även hushåll som har upp till 32A vilket ger möjliggör en effekt på ända upp till 22kW.

Ett alternativ till att uppgradera sin huvudsäkring är att istället installera en laddstation med dynamisk lastbalansering.

Lastbalansering

En laddbox med lastbalansering innebär att enheten hela tiden känner av hur mycket övrig elektronik förbrukar och anpassar sig i realtid efter detta.

Det innebär att laddboxen aldrig kommer få en propp att gå, eftersom att den hela tiden optimerar sin laddning efter hur övriga husets elförbrukning ser ut.

Lastbalansering installeras ofta via en separat enhet i fastigheten, vilket innebär att det är en tilläggstjänst som kostar extra. Det finns dock vissa laddboxar som har denna funktion inbyggd.

1-fas

Vilken fas man installerar laddboxen på avgör också vilken effekt man kan uppnå. Ett vanligt vägguttag har 1-fas med 10A, vilket innebär en styrka på på cirka 2.2 kW.

Om man installerar sin laddningsbox på 1-fas blir den maximala effekten som kan uppnås 3.7kW med en huvudsäkring på 16A.

3-fas

En laddningsstation som installeras på tre-fas kan uppnå en effekt på upp till 22kW, med en huvudsäkring på 32A.

Med en 3-fas elbilsladdare uppnår du alltså en högre effekt och kan ladda din bil snabbare, förutsatt att batteriet klarar av en högre effekt.


Så fungerar en laddbox

Hårdvaran inuti laddningsboxen är utformad för att kunna ladda mer effektivt, dessutom mer säkert, gentemot ett helt vanligt vägguttag.

Den har nämligen en inbyggd säkerhet som bland annat innebär att kabeln inte är strömförande förrän alla kontakter som ska vara ihopkopplade är ihopkopplade. Då börjar laddboxen att ladda din elbil.

Om något mot förmodan skulle ske under laddningen, exempelvis om en kontakt blir för varm, kommer laddboxen att stoppa laddningen för att förhindra olyckor.

Laddboxen installeras utanpå en stolpe eller en vägg, ofta i anknytning till en parkering. Man kan både ha den hemma för att ladda sin elbil men de finns också på utvalda ställen för att kunna ladda bilen utmed vägen eller när den står parkerad.

Smarta funktioner på dagens elbilsladdare

Dagens laddboxar är väldigt moderna och ofta utrustade med smarta funktioner som underlättar laddningen. Vi tar upp några funktioner nedan.

  • Appstyrning. Många moderna enheter kommer med en tillhörande app- eller molntjänst som möjliggör en rad smarta funktioner. Du kan exempelvis följa din laddares elförbrukning i realtid, schemalägga laddning samt pausa enheten helt, fast du inte är hemma.
  • RFID-tagg. Planerar du att ha din enhet utomhus är det en bra idé att skydda sig mot intrång det vill säga att någon kopplar in sig och laddar sin bil med din laddbox. För att motverka det kan man använda en laddbox som aktiveras med hjälp av en “RFID-tagg”. På så sätt kan du begränsa vem som kan använda boxen.

Hur väljer man rätt effekt?

När du bestämt dig för att införskaffa dig en laddbox är det också dags att välja vilken effekt du ska ha. Vilken effekt du ska ha på din laddare avgörs framförallt av två faktorer:

  • Hur hur stor huvudsäkring har du hemma?
  • Vad är bilens maximala laddeffekt?

Börja med att ta reda på hur stor huvudsäkring du har hemma. Elsystemet behöver klara av att leverera den effekt du väljer på din laddbox.

Om ditt elsystem inte skulle klara av effekten du valt kan du dock använda dig av en lastbalansering som gör att proppen inte behöver gå enbart för att du exempelvis kör diskmaskinen samtidigt som du laddar bilen.

Du behöver även se över den maximala laddeffekten för din elbil eller laddhybrid. Om du skulle installera en laddare som har starkare effekt än vad bilen klarar av att ta emot är det ingen fara, men det är onödigt att betala extra för en effekt du inte kan nyttja.

Vi rekommenderar att du låter elinstallationsföretaget hjälpa dig med vilken effekt som fungerar hemma hos dig, men du kan också kontakta elnätsbolaget eller se efter i elskåpet. 

Generellt fungerar en 3.7kW laddbox som använder 16A i enfas för de allra flesta. De vanligaste säkringarna i villor är nämligen 20A eller 25A vilket betyder att boxen kan användas utan problem. 

Nedan kan du se de vanligaste effekterna på laddboxar och minimumkravet på huvudsäkring:

  • 3.7kW – 16A (Installeras på 1-fas)
  • 7.4kW – 32A (Installeras på 1-fas)
  • 11kW – 16A (Installeras på 3-fas)
  • 22kW – 32A (Installeras på 3-fas)

Fundera också över dina preferenser kring utseende och extra funktioner, så att du väljer den bästa laddboxen efter just dina behov. Vissa elbilsladdare har riktigt smarta funktioner som du kanske inte vill gå miste om.


Så går installationen till

Att installera en laddbox hemma är inte speciellt svårt, men det är ingenting man som privatperson gör på egen hand. Anlita ett behörigt elinstallationsföretag så kan du vara trygg med att allt blir korrekt gjort.

Vi rekommenderar att du använder tjänsten Kolla Elföretaget när du anlitar en installatör, för att vara säker på att företaget har behöright att få arbeta med elinstallationer.

Det installatören gör är att från ditt säkringsskåp dra en elledning till laddboxen, som monteras på antingen väggen eller en stolpe (då brukar det kallas för laddstolpe).

I säkringsskåpet får laddboxen också en helt egen säkring. Du väljer själv vart du vill få din laddbox placerad, men det kan vara bra att komma ihåg att alla laddboxar inte är anpassade för att monteras upp på en stolpe.


Pris på laddboxar

Priset för en laddbox är cirka 7000-12000 kronor. Kostnaden avgörs av faktorer så som modell, effekt och tilläggsfunktioner. Därefter måste man räkna in kostnaden för installation, som kan variera beroende på hur förutsättningarna ser ut på plats.

Nedan kan du se priser på några utav de populäraste laddboxarna exklusive installation:

  • Zaptec Go 22kW – 6 990 kr 
  • Easee Home 22kW – 7 995 kr 
  • Charge Amps Halo 11kW – 9 900 kr
  • Garo GLB 22kW – 10 960 kr
  • Charge Amps Aura 22kW – 23 290 kr

Som du märker är det alltså en stor prisskillnad mellan olika laddboxar och det är dina egna preferenser som avgör hur pass dyr din laddbox kommer att bli.

Utöver kostnaden för själva enheten måste du även räkna in installationskostnaden, vilket brukar ligga på cirka 7 000 – 10 000 kronor beroende på typ av laddbox samt förusättningarna på plats.

De allra flesta återförsäljare brukar erbjuda laddboxar installerat och klart, vilket innebär att du betalar ett fast pris för både enheten och installationen.


Det nya avdraget för grön teknik

Från och med 1 januari 2021 har du rätt att göra ett skatteavdrag på 50 procent när du köper en laddbox inklusive installation.

Avdraget gäller bara om du köper enheten och installationen från ett och samma företag, det går inte att få något avdrag för enbart köp av laddbox.

Det nya avdraget för grön teknik ersätter det före detta ”ladda hemma stödet”. Du behöver längre inte söka bidrag från Naturvårdsverket i efterhand, numera är avdraget redan gjort när du får din faktura. Lite på samma sätt som ROT-avdrag fungerar. 

Anledningen till det gröna skatteavdraget är för att motivera svenska hushåll att investera i miljövänliga energilösningar. Avdraget uppgår till max 50 000 kronor per år och person.

Se gärna vår artikel om bidrag för laddbox för att läsa mer.


Fördelar med att skaffa en laddbox hemma

Det finns många fördelar med att ha en laddbox hemma, varav en av dem såklart är att det är smidigt att kunna ladda elbilen när du vill på ett effektivt sätt.

Nedan kan du se 3 starka fördelar som talar för att skaffa en egen elbilsladdare:

För att ladda säkert

Det är inte rekommenderat att ladda sin elbil i det vanliga vägguttaget av flera anledningar. Dels är vägguttag inte utformade att tåla hög belastning under lång tid eftersom det kan leda till överhettning och till och med brandrisk.

Laddning av elbil i vanligt eluttag kan också ge ett slitage mellan kabeln och kontakten.

För att ladda snabbt

Med en laddbox kan du ladda hemma med hög effekt, det vill säga ladda din elbil snabbare. Därmed kan du utnyttja hela elbilens laddkapacitet. 

Det kan höja din bostads marknadsvärde

Så som utvecklingen ser ut idag kommer elbilar bara att öka. Därmed kan du höja din bostads marknadsvärde genom att ha en elbilsladdare installerad.


Vanliga frågor

Sammanfattningsvis besvarar vi nedan de allra vanligaste frågor vi får kopplat till elbilsladdare och laddboxar.

Kan jag få avdrag för min laddbox?

Ja, från och med den 1 januari 2021 kan du använda dig av det så kallade gröna skatteavdraget som innefattar laddbox i hemmet. Du kan få både material- och arbetskostnader avdragna med hela 50 procent.

Hur snabbt kan jag ladda min elbil i en laddbox?

Hur snabbt din elbil laddas beror helt på vilken effekt du har. Ju högre effekt laddboxen har, desto mer ström tillförs din elbils batteri på kortare tid. En tumregel är att en laddbox på 3.7kW laddar cirka 2 mil per timme och med 11kW laddar du cirka 6 mil per timme.

Kan man ladda sin elbil i ett vanligt vägguttag?

Att ladda sin elbil i det traditionella eluttaget överbelastar både uttaget men också elsystemet i ditt hem. Det kan leda till överhettning och i värsta fall brand. Att ladda bilen i det vanliga eluttaget kan bara ses som en nödlösning.