typ 2 ladduttag

Allt du behöver veta om ladduttag till elbilar

Här finner du en komplett guide till vilka olika laddkontakter som finns till dagens elbilar.

Det finns olika typer av ladduttag till elbilar, vilket kan upplevas lite som en djungel för den som inte är insatt. Men faktum är att det inte är speciellt klurigt.

I denna artikel reder vi ut vilka ladduttag som finns på marknaden och vilka laddkontakter som passar till vilka typer av elbilar.

Artikelöversikt

Vilka ladduttag finns till elbilar?

ladduttag för elbilar

Det finns en gemensam EU-standard för ladduttag till elbilar. De flesta elbilarna på marknaden följer denna standarden, men det finns vissa undantag. Det finns också de elbilar som stödjer flera standarder.

Den gemensamma EU-standarden innefattar att Typ 2 är standard för hemmaladdning (AC) och att CCS är standard för snabbladdning (DC).

Typ 1 Används av äldre elbilar för hemmaladdning
Typ 2 EU-standard för hemmaladdning
CHAdeMO Används av vissa modeller för snabbladdning
CCS EU-standard för snabbladdning
Tesla supercharge Används av äldre Tesla-modeller för snabbladdning

Nedan kan du läsa mer om de olika typerna av ladduttag som finns på de allra flesta elbilsmodeller på marknaden idag.


Typ 1

Ladduttaget av Typ 1 användes till stor del innan EU bestämde att typ 2-kontakten skulle fungera som den nya EU-standarden.

Därmed används Typ 1-kontakten främst av äldre elbilar. Alla nyproducerade elbilar använder i största utsträckning en Typ 2-kontakt, detta sedan ett par år tillbaka.


Typ 2

Typ 2-kontakten är det av EU standardiserade ladduttaget som används på de flesta elbilarna numera, med undantag från vissa asiatiska modeller.

Du kan också stöta på namnet ”Mennekes” för detta uttag, vilket betyder samma sak som Typ 2.


CHAdeMO

Ladduttaget CHAdeMO kommer från Japan men används av elbilstillverkare i flera länder.

På elbilar med ett CHAdeMO ladduttag finns ofta också ett Typ 1 eller Typ 2-uttag. Typ 1 och Typ 2-uttaget är avsett för normalladdning och CHAdeMO-uttaget är avsedd för snabbladdning (DC-laddning).


CCS

CCS står för “Combined Charging System” och är två extra kontaktpunkter som sitter under Typ 2-uttaget. Näs CCS-kontakten används går laddningen över till snabbladdning, dvs. DC-laddning.

På många elbilar i Europa är detta det enda uttaget som finns, då man både kan använda Typ-2 uttaget för normalladdning och CCS-uttaget för snabbladdning.


Tesla supercharger

Tesla utvecklade tidigt en egen standard av laddkontakt (innan CCS-standarden hade kommit) vilken kom att kallas Tesla Supercharge.

Ladduttaget är en modifierad typ 2-kontakt vilken kan ladda Tesla Model S och Tesla Model X med hastigheter upp till 125 kW.

När Tesla Model 3 kom valde Tesla däremot att gå över till den europeiska CCS-standarden, vilket gör att Tesla Supercharge numera bara används på de äldre Tesla-modellerna.


Vilket är det vanligaste ladduttaget?

Typ 2-uttaget, som är den europeiska standarden, är det absolut vanligaste ladduttaget för hemmaladdning. Detta uttaget sitter på de allra flesta elbilar numera.

För snabbladdning är CCS-kontakten den allra vanligaste, vilken också är av den europeiska standarden.


Hur vet jag vilket ladduttag min elbil har?

Ett sätt undersöka vilket ladduttag din elbil har är att öppna laddluckan på din bil och titta hur kontakten ser ut.

Typ 1-kontakten är helt rund medan Typ 2-kontakten har en platt ovansida. Du kan också ta reda på det enkelt genom att söka på din elbilsmodell på internet och läsa dig till vilket ladduttag din elbil har.